Kilka słów o stylach uczenia się.
Żeby dobrze je poznać ,konieczne jest poznanie podstawowych zasad funkcjonowania mózgu a dokładniej za co odpowiadają jego dwie części ,lewa i prawa półkula.
LEWA PÓŁKULA przetwarza nowe informacje na poziomie: logiki, słów, zbiorów, liczb,
kolejności, liniowości, analizy itd., natomiast PRAWA posługuje się: rytmem, wyobraźnią,
snem na jawie, barwą, wymiarami, relacjami przestrzennymi, syntezą itd.
Udowodniono jednak że, obie półkule niezależnie od siebie mogą przejmować funkcje całego mózgu. Te możliwości drzemią w każdej z nich.Trzeba je tylko obudzić.
Im częściej obie półkule mózgowe pracują jednocześnie, tym bardziej każda
z nich korzysta na tej współpracy. Na przykład studiując muzykę lepiej poradzisz sobie z matematyką
- i odwrotnie. Z kolei jeśli uczysz się tańczyć, lepiej pójdzie Ci nauka języków, a ucząc się języków będziesz miał większą kontrolę nad ruchami ciała. Jesteś dobry w matematyce, więc zapewne lepiej odtwarzasz stosunki przestrzenne i na odwrót, itd. Im bardziej wykorzystujesz wszystkie te możliwości,tym bardziej chłonna staje się Twoja pamięć, i tym przyjemniejszy i łatwiejszy staje się sam proces zapamiętywania .
Odkrycie „dwóch mózgów” w naszej głowie dało impuls do tego, aby wypracować metody aktywizujące je do pracy, a przez to służące sprawnemu funkcjonowaniu naszej pamięci.
Ludzie uczą się na różne sposoby. Odbierając informacje ze świata zewnętrznego korzystają ze wszystkich zmysłów. Z czasem jednak u wielu osób jeden ze zmysłów wykształca się bardziej niż pozostałe,co sprawia, że łatwiej im korzystać z tego właśnie kanału przyswajając nowy materiał. Jeśli chcemy szybko się czegoś nauczyć, materiał musi zostać nam podany w taki sposób, by trafił do naszego mózgu najlepszą z możliwych dróg – odpowiadającą naszemu stylowi uczenia się.
Wyróżnia się co najmniej 4 TYPY STYLÓW UCZENIA SIĘ: WZROKOWY, SŁUCHOWY, DOTYKOWY I KINESTETYCZNY.
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKIEJ
Gardner zaproponował teorię wielorakiej inteligencji, która postuluje istnienie ośmiu odrębnych zdolności:
INTELIGENCJA JĘZYKOWA
Odpowiada za umiejętność posługiwania się językiem, wzorami, symbolami, płynną mową i dobrym rozumieniem tekstu.
Osoba posiadająca dobrze rozwiniętą inteligencję językową będzie:
• uczyć się słuchając, pisząc, czytając, dyskutując,
• nadawać znaczenie słowu pisanemu i mówionemu w toku przekonywania, zabawy, przekazywania
informacji, tworzenia pojęć,
• naśladować lingwistyczne cechy innych,
• rozwijać własne zastosowania i sposoby rozumienia języka,
• lepiej od innych posługiwać się słowem mówionym i pisanym, uważniej słuchać niż inni.
INTELIGENCJA MATEMATYCZNO-LOGICZNA
Polega na sprawnym wykonywaniu obliczeń, a także operacji na abstrakcyjnych symbolach.
Wraz ze zdolnościami językowymi składa się na to, co zwykle nosi nazwę inteligencji „akademickiej”, czyli takiej,która pomaga człowiekowi w odniesieniu sukcesu w trakcie formalnej edukacji.
Osoba posiadająca dobrze rozwiniętą inteligencję matematyczno – logiczną będzie:
• przejawiała zdolności do rozumienia i operowania abstrakcyjnymi symbolami, opisując znaczenie
i funkcję konkretnych pojęć i obiektów,
• posługiwała się we wczesnym stadium rozwoju pojęciami czasu, miejsca, ilości, liczby oraz dostrzegała związki przyczynowo-skutkowe
• celowała w rozwiązywaniu logicznych łamigłówek i konsekwentnym działaniu,
• dostrzegała wewnętrzną strukturę różnych złożoności,
• wykazywała uzdolnienia matematyczne, polegające na formułowaniu wniosków na podstawie
szczątkowych informacji, gromadzenia dowodów, szacowania wielkości, tworzenia modeli, wysuwania hipotez, poszukiwała harmonii i porządku w swoim otoczeniu.
INTELIGENCJA MUZYCZNA
To umiejętność wytwarzania i rozumienia treści, których nośnikiem jest dźwięk.
Osoba posiadająca inteligencję muzyczną będzie:
• rozróżniała układy dźwięków i czerpała przyjemność z eksperymentowania z nimi,
• odczuwała zmiany brzmienia poszczególnych dźwięków i będzie zdolna wyodrębnić grę poszczególnych instrumentów,
• reagowała na zmiany w muzyce zmianą własnego nastroju,
• chętnie improwizowała i muzykowała, stosując różnego rodzaju dźwięki, wykazywała zainteresowanie i zdolności do gry na instrumencie,
• posiadała wyczucie rytmu,
• interesowała się muzyką, poszukiwała własnych form i preferencji.
INTELIGENCJA KINESTETYCZNA
To zdolność do rozwiązywania problemów związanych z ruchem i postawą ciała. Cechuje tancerzy,
choreografów i sportowców, a także w mniejszym stopniu przeciętnych ludzi.
Wysoce rozwinięta inteligencja kinestetyczna objawia się poprzez:
• odbieranie wrażeń poprzez dotyk, ruch, kontakt fizyczny,
• uczenie się w trakcie działań praktycznych,
• wykazywanie dobrej koordynacji, poczucia czasu, równowagi, zręczności i wdzięku,
• dbałość o rozwój fizyczny, stałe ćwiczenia,
• demonstrowanie kreatywności poprzez ekspresję i ruch fizyczny, pozostawanie
w ciągłym ruchu.
INTELIGENCJA PRZESTRZENNA
To zdolność ułatwiająca orientację w przestrzeni, a także umożliwiająca wykonywanie operacji umysłowych na materiale wyobrażeniowo-przestrzennym. Dzięki tej zdolności możemy „myśleć obrazami”,a nie tylko słowami i abstrakcyjnymi symbolami.
Osoba posiadająca inteligencję przestrzenną będzie:
• dobrze sobie radziła z wykonywaniem i kontrolą ruchów własnego ciała w przestrzeni,
• łatwo wyobrażała sobie pożądane sceny,
• przejawiała zdolności do konstruowania, budowania oraz wymyślania obiektów trójwymiarowych,
• znała działanie przełożeń, dźwigni, kół napędowych oraz ich wpływu na inne przedmioty,
• uczyła się poprzez obserwowanie i tworzenie map pamięci,
• przewidywała ruch przedmiotów np. piłki,
• posiadała talent do interpretowania i sporządzania wykresów, map, pomocy wizualnych.
INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA
Polega na rozumieniu samego siebie, a zwłaszcza na rozróżnianiu własnych uczuć oraz nastrojów.
Umożliwia osiągnięcie wysokiego stopnia samowiedzy i mądrości.
Osoby posiadające dobrze rozwiniętą inteligencję intrapersonalną będą:
• świadome swoich myśli, uczuć i emocji, potrafią je wyjaśnić,
• podejmowały próby odpowiedzi na pytania filozoficzne,
• miały dokładny obraz samego siebie,
• żyły zgodnie z własnymi zasadami i przekonaniami,
• doceniały rozwój wewnętrzny,
• posiadały wysoką automotywację,
• czerpały przyjemność z czasu poświęconego na refleksję,
• chętnie czytały czasopisma i dzienniki.
INTELIGENCJA INTERPERSONALNA
Jest zdolnością do rozumienia relacji międzyludzkich, a także cudzych uczuć, intencji, stanów psychicznych.
Inteligencja interpersonalna wyraża się poprzez zdolności do:
• postrzegania świata z różnych punktów widzenia,
• nawiązywania, kształtowania i utrzymywania zróżnicowanych kontaktów z innymi ludźmi,
• poznawania i rozumienia myśli, uczuć, poglądów i zachowań innych ludzi,
• pracy w zespole i pozytywnego wpływania na jego dynamikę,
• efektywnego komunikowania się werbalnego i pozawerbalnego,
• słuchania, poznawania i reagowania na poglądy innych ludzi, wywierania wpływu na inne osoby.
INTELIGENCJA TWÓRCZA
Jest zdolnością pozwalającą osobie na twórcze działania nie tylko o charakterze artystycznym. Jest
zbiorem umiejętności i cech wrodzonych myślenia w nowatorski sposób.
Inteligencja twórcza wyraża się poprzez:
• szybkie i łatwe radzenie sobie z nowymi sytuacjami, często nie dbając o szczegóły,
• częste znajdowanie nietuzinkowych, oryginalnych rozwiązań i pomysłów (w tym innowacji),
• posługiwanie się intuicją i tworzenie nowych koncepcji (nie zawsze praktycznych),
• generowanie nowych pojęć lub ich nieoczekiwanych połączeń,
• przedstawianie rzeczy w sposób, aby były jasne dla innych (czasami nawet wbrew logice).
Pozdrawiam
KM
Autor nie dodał źródła: Kurs szybkiego czytania i efektywnego uczenia się. Podręcznik część I; 2009 - wykorzystywanych przez Europejskie Centrum Uczenia EFEKT - www.szybkieczytanie.edu.pl
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń